Gainer

De flesta av oss känner säkert redan till att det är bra att få i sig protein efter ett träningspass. Men det är inte alla som vet att det faktiskt kan gynna dem att inta sina proteiner tillsammans med snabba kolhydrater. Är du en av dem som vill gå upp i vikt samtidigt som du tränar hårt? Då kan en gainer vara precis vad du behöver. De snabba kolhydraterna i gainern hjälper dig att öka i vikt snabbare. Gainer är ett säkert val, där du får de resultat som utlovas och slipper oroa dig för skumma ingredienser.

Bra Gainers
serious-mass

Serious Mass

Är en gainer för dig som vill se resultaten riktigt fort. Den har nämligen ett väldigt hög näringsvärde av kolhydrater och protein.

gainer explosion recension

Gainer Explosion

Är en svensktillverkad Gainer av högsta kvalité. Smakerna är helt fantastiska och har ett helt ok pris

iron mass gainer

Iron Mass

Har tagits fram av ingen mindre än Arnold Schwarzenegger och har spännande ingredienser såsom biffprotein och MCT-fett.

Vad är Gainer?

Du som tränar aktivt har säkert hört talas om kosttillskottet gainer. Det är ett tillskott som innehåller just en blandning av både protein och snabba kolhydrater. Det är menat att tas efter eller innan träningen och dess syfte är att hjälpa dig att gå upp i vikt samtidigt som den ökar din återhämtning. Det är även ett perfekt kosttillskott att ta som mellanmål.

Idag finns det flera olika gainers på marknaden och för att veta vilken som passar just dig är det viktigt att du vet hur en gainer fungerar samt att du vet vad det är du vill uppnå med din träning.

Om du är intresserad av hur tillskottet gainer fungerar har du troligen något av följande mål med din träning: bli starkare, bygga upp muskler eller kanske gå upp i vikt snabbt. Genom att ta reda på vad en gainer faktiskt innehåller kommer du själv enkelt att kunna avgöra vilken gainer som är bra för just dig och ditt ändamål.

Hur fungerar det?

Kolhydrater är som många vet kroppens viktigaste bränsle så för den som tränar mycket är det viktigt att ha ett större intag av kolhydrater, och dessutom att konsumera dem vid rätt tillfällen innan träning för att maximera deras effekt. Proteinets roll är istället att efter ett träningspass hjälpa musklerna att återhämta sig och öka sin kapacitet. Med andra ord är det inget hokus pokus det handlar om, utan detta är ett sunt och naturligt tillskott som innehåller precis samma sak du får i dig från pasta och kött, men i en form som gör det enklare för dig att se till att du får i dig tillräckligt, när din kropp verkligen behöver det.

De snabba kolhydraterna i en gainer höjer insulinnivåerna och pushar in mer vatten i muskulaturen vilket har en prestationshöjande effekt. Därför är det även optimalt att ta en portion innan träning.

Om man exempelvis tränar väldigt ofta eller intensivt varje dag så kan Gainer bidra till att man snabbt bygger upp sitt lager av glykogen. Varför är det så viktigt att fylla på glykogenlagret då? Jo, under träning är det nämligen så att du förbränner en hel del glykogen och du behöver glykogenet för att kunna prestera bra. Att du har tillräckligt med glykogen i kroppen inför kommande träningspass är med andra ord viktigt. Detta gäller både dig som tränar styrka och dig som tränar uthållighet. Har du inte tillräckligt med glykogen i din kropp så kommer du förmodligen inte prestera lika bra. Vill du kunna träna hårt och bygga upp muskler är det med andra ord viktigt att se till att ditt glykogenlager är fyllt innan varje träningspass.

Din lever klarar av att lagra cirka 100 g glykogen medan dina muskler (om du är otränad) kan lagra omkring 300-400 g glykogen. Om du tränar aktivt och har mycket muskelmassa bör du kunna lagra åtminstone dubbelt så mycket glykogen i din kropp.

Använda Gainer för att bygga muskelvolym

Efter ett träningspass så behöver man så snart som möjligt tillföra kroppen protein för att påbörja återuppbyggnaden av musklerna. Det bästa proteinet får man från aminosyrorna BCAA. Detta protein kan man finna i kött, ägg, mjölkprodukter men även få i sig i koncentrerad form genom kosttillskott, som exempelvis Gainer. Behovet är cirka 6-10 gr protein vilket man får i sig genom en portion av Gainer, som intas direkt efter träningen. De snabba kolhydraterna som finns i Gainer har däremot ingen som helst påverkan på muskelmassan.

Resultat

Nu kommer vi den till stora frågan. Varför använder man sig egentligen av gainers vid styrketräning om det egentligen räcker med att få i sig protein för att öka muskeltillväxten? Svaret på denna fråga är att gainers är ett utmärkt alternativ för dig som vill gå upp i vikt samtidigt som du tränar.

Som du säkert känner till så måste man tillföra mer kalorier än vad kroppen förbrukar för att gå upp i vikt. Detta kan man till exempel göra genom att börja äta mer eller så kan man göra det genom att dricka en gainer efter varje träningspass. Båda alternativen har egentligen samma effekt men med gainern kan du enkelt hålla koll på att du får i dig de där extrakalorierna varje dag. Var dock noga med att du inte minskar på ditt dagliga matintag när du börjar med gainern. Gör du det så kommer gainern troligen inte göra någon skillnad för din kropp. Vill du att den ska ha en betydande effekt på din viktökning bör du fortsätta äta och träna som vanligt. På så sätt uppnår du bästa resultat med hjälp av en gainer!

Vad rekommenderar vi?

core gainerVi på Gainer.se har testat flera olika gainers, från flera olika tillverkare världen över. Den som vi kan rekommendera starkast är Core Gainer från det svenska företaget Svenskt Kosttillskott. Denna grymt prisvärda Gainer innehåller ca 28 gram vassleprotein och 95 gram snabba kolhydrater per portion. Du kan just nu välja mellan smakerna hallon, choklad, vanilj eller jordgubbe. Som ni ser på bilden till vänster kommer denna produkt i en snygg och isolerande box, till skillnad från många andra produkter som kommer i påse.
Vårt betyg: 5 Stars (5 / 5)

Gör en egen Gainer

gainersmoothieAtt köpa Gainer är billigt. Men vill man kontrollera alla ingredienser själv så går det faktiskt att göra en egen variant. Och som dessutom smakare mycket bättre.
Recept på en hemmagjord gainersmoothie:

Ingredienser:

Röd mjölk (~5dl)
Bananer (1-2)
Valfria bär
Linfrön
Fiberhavre (1/2dl)

Mixa ihop allt och njut av en god och nyttigare Gainer. Funkar perfekt efter ett svettigt löppass eller som mellanmål.

Gör din egna vegetariska/veganska gainer

För dig som är vegetarian eller vegan kan det vara rätt svårt att hitta en färdigblandad gainer. Och för att du inte ska behöva gå miste om det goda, ska vi här nedan berätta hur du kan blanda din egna supersmaskiga vegetariska/veganska gainer!

Det viktigaste att tänka på när du ska blanda din egna vegetariska/veganska gainer är att använda rätt sorts kolhydrater och protein. Om du vill kan du använda dig av frukter och bär som kolhydratskälla (likt i receptet ovan, fast utan mjölk) och sedan tillsätta ett vegetariskt proteinpulver för att ge gainern extra protein. Men vill du ha en riktigt ordentlig vegetarisk/vegansk gainer, bör du använda dig av de supersnabba kolhydraterna dextrin, maltodextrin eller vitargo. Dessa tre kolhydratstyper är de som är absolut vanligast i de färdiga gainers som finns att köpa, och det är ju inte direkt någon slump!

När det kommer till vegetariska protein brukar man prata om sojaproteinet som det vegetariska alternativet till vassleprotein, som är ett av de mest använda och populäraste proteintillskotten på marknaden. Sojaproteinet är bra i och med att det innehåller alla de essentiella aminosyrorna, som kroppen inte kan producera själv, och för att det tas upp snabbt av kroppen.

Hampaprotein är en annan bra proteintyp för dig som exempelvis är vegetarian eller vegan. Hampaproteinet har också en fullvärdig aminosyraprofil, och innehåller dessutom en hel del vitaminer och mineraler som en stor bonus.

Hur blandar man?

Det är inte alls svårt att blanda ihop sin egen gainer. Du tar bara en portion (oftast en skopa) av det proteinpulver du valt att använda, och blandar det med ca 30 – 90 gram kolhydrater, beroende på hur mycket energi man vill ha. Sedan mixar du det hela med en andel vatten, som du själv kan bestämma efter eget behag. Har du valt ett proteinpulver med naturlig smak, är ett hett tips att även slänga i lite syrliga frukter och bär i det hela, för att ge en otroligt god balans till sötman som kolhydraterna ger.