mat för viktuppgång

Mat för att gå upp i vikt snabbt

mat för viktuppgångVill du gå upp i vikt snabbt så finns det många olika tillvägagångssätt. Men hur du än vrider och vänder på det så hamnar det alltid vid kosten. Det är ganska logiskt att man måste stoppa i sig mer mat än vad man gör av med för att kunna gå upp i vikt. Det kanske känns som du redan äter tillräckligt, men går du inte upp i vikt så är svaret på den frågan nej. Här nedan kommer jag gå igenom ett par tips på vad du kan äta för att gå upp i vikt fortare.

 

 

Kolhydrater

Att kolhydrater innehåller mycket kalorier vet de flesta. Men att det finns olika sorter kanske inte är lika självklart. Det finns både snabba kolhydrater som kroppen absorberar fort och sega kolhydrater som utsöndras segare. Om du vill gå upp i vikt snabbt så måste du äta en stor mängd av kolhydrater till dina måltider. Det är ganska lätt att addera en större mängd pasta, eller hur?

Kolhydratrika råvaror:

  • Pasta
  • Ris
  • Potatis
  • Bulgur

Fetter

Att få i sig bra fetter är livsviktigt. Ett tips kan vara att äta omega-3 kapslar för att komplettera din kost. Jag brukar hälla i 2 teskedar olivolja i allt jag äter för höja intaget av bra fetter.

Protein

Sist men inte minst så har vi proteinet. Protein är kroppens byggsten och får dina muskler att växa vid fysisk ansträngning. Tränar du på gym är det viktigt att få i sig en stor mängd proteiner. Det finns bl.a. vassleprotein som tas upp snabbt av kroppen, detta skall man optimalt ta direkt efter träning. Vassleprotein finns te.x. i mjölk, vill du dock få i dig en större mängd så kan ett protein-tillskott vara något för dig.

Sen har vi kaseinprotein som är den sega typen av protein. Denna sort är optimal att ta innan läggdags eller som frukost och mellanmål. Du finner denna protein i keso och kesella, men det finns även en rad olika kosttillskott som innehåller höga halter av kasein.

Proteinrika råvaror:

  • Kött, fisk & fågel
  • Ost, kesella och keso
  • Ägg

Tips på en protein- och kaloririk måltid för viktuppgång

Ingredienser: tonfisk (2 burkar), 1 gul lök, 2 klyftor vitlök, krossade tomater, salt och pasta/makaroner.

  1. Hacka löken i små bitar.
  2. Stek löken på låg värme för att få en gyllenbrun färg.
  3. Häll krossade tomater i pannan och minska värmen ytterligare.
  4. Pressa 2 klyftor vitlök och salta efter behag.
  5. Häll i tonfisken och låt stå i ca 15 minuter på svag värme.
  6. Koka pasta eller makaroner och tillsätt salt.
  7. Ät 🙂

tonfisksås och pastaDetta recept är perfekt för dig som vill göra något nyttigt och fort. Förutom att måltiden innehåller stora mängder protein och kolhydrater så är det dessutom riktigt billigt! Ett recept du borde testa.