snabba kolhydrater i gainers

Kolhydrater – Huvudingrediensen i gainers

Kolhydrater är ett samlingsnamn på tre olika näringsämnen; sockerarter, stärkelse och fibrer. De finns i livsmedel som socker, ris, pasta, bröd, potatis, frukt, grönsaker och baljväxter. Även laktos som man hittar i mjölkprodukter är en typ av kolhydrat

Kemiskt består kolhydraterna av olika kombinationer av kol, väte och syre och kan betraktas som ett hydrat av kol, där av namnet. De här hydraterna är en viktig energikälla eftersom de är lättare för kroppen att bryta ner än fett och de brukar därför ofta kallas för kroppens bränsle. Socker och stärkelse omvandlas i kroppen till glukos som fungerar som energi för våra celler medan fibrer inte bryts ner utan bidrar till ett välfungerande matsmältningssystem och hjälper till att reglera blodsocker och insulinnivåerna.

Olika typer av kolhydrater

snabba kolhydrater i gainersKolhydrater är det näringsämne som det är lättast för kroppen att omvandla till energi. De spjälkas till glukos och ger energi till alla kroppens organ, allt från hjärnan till levern till musklerna. Vid överskott på glukos omvandlar kroppen det till glykogen och lagrar det som en energireserv i levern.

Kolhydraterna brukar delas in i snabba och långsamma beroende på hur lång tid det tar för kroppen att bryta ned dem. Exempel på snabba är sockerrika livsmedel som läsk, godis och glass. Även vitt ris och vitt mjöl är exempel på källor för den snabba varianten. Eftersom det går fortare för kroppen att bryta ner den här typen av kolhydrat till glukos så går den fortare ut i blodet vilket innebär att kroppens insulinnivåer omedelbart ökar kraftigt. Hastiga svängningar i blodsocker och insulinnivåerna stimulerar aptiten. Insulin har även funktionen att hindra och hämma kroppens utsöndring av kortisol som är ett hormon som ökar muskelnedbrytningen vilket är viktigt för en bra återhämtning efter träning.

De snabba kolhydraterna som tas upp direkt av kroppen är det bästa alternativet för en snabb och effektiv återhämtning. Det är den här typen av kolhydrat som man hittar i olika sporttillskott som återhämtningsdrycker och gainers i form av druvsocker (glukos), fruktsocker (fruktos) eller maltodextrin (en halvt nedbruten stärkelseform).

De sammansatta eller långsamma kolhydraterna i form av bland annat stärkelse som finns i fullkornsprodukter och baljväxter tar längre tid för kroppen att spjälka till glukos och därför ger en långsammare stigning av blodsocker nivåerna.

Vilken typ av kolhydrater ska man välja?

Det finns en fullkomlig uppsjö av åsikter angående mängden kolhydrater och vilken sort som bör ingå i en hälsosam diet. Gemensamt för alla skolor är att snabba kolhydrater i form av kakor, godis och läsk och andra sockerrika livsmedel bör begränsas. Bra val är till exempel fullkornsprodukter, frukt och grönsaker. För att ge snabb energi, få bättre resultat av träning och en effektiv återhämtning behöver kroppen den snabba varianten från till exempel fruktsocker. För en fungerande matsmältning och mättnadskänsla är det viktigt att få i sig fibrer och stärkelse. Kolhydraterna är den energikälla som är lättast för kroppen att tillgodogöra sig och de ger en mängd viktiga vitaminer och mineraler och är därför för väldigt många en självklar del av en hälsosam och balanserad kost.