hungrig av stress

Därför blir du hungrig av stress

För de flesta av oss är stress en ofrånkomlig del av livet, och senare undersökningar har också visat att stress spelar en stor roll vid viktuppgång. Även om du äter hälsosamt och tränar så kommer kronisk stress försvåra det för dig att gå ner i vikt (eller för den delen gå upp i vikt och lägga på muskler om det är ditt mål).

Vad som sker är att din kropp reagerar på alla typer av stress, såväl psykisk som fysisk, på exakt samma vis. Har du en stressig dag så reagerar din hjärna som om du var i fara genom att ge instruktioner till dina celler om att utsöndra potenta hormoner. Du får ett tillskott av adrenalin vilket i sin tur använder sig av lagrad energi och sätter dig i ett så kallat ”fäkta eller fly”-läge. Samtidigt så utsöndrar kroppen kortisol som säger till kroppen att kompensera för energiförlusten trots att du inte använt värst mycket kalorier i ditt ”fäkta eller fly”-läge. Detta leder ofta till att man blir hungrig, VÄLDIGT hungrig. Alla som varit med om något mer eller mindre (upplevt eller verkligt allvar) vet hur hungrig kroppen blir när man stressar ner. Din kropp fortsätter att pumpa ut kortisol under hela tiden som du befinner dig i ett läge av stress. Notera, återigen, att du inte behöver befinna dig i en situation som motiverar att kroppen ska gå in i ett stress-läge, det räcker med att du TROR att du befinner dig i stress.

I dessa situationer så är det få människor som söker tröst med en morot eller en bit grovt bröd… När man är stressad söker hjärnan mer ”potent” tröst i form av socker, salt eller livsmedel med mycket fett. Detta beror helt enkelt på att denna typ av mat faktiskt fungerar (effekten är dock mycket kortvarig) som stimuli för hjärnan att utsöndra lugnande kemikalier. Denna lugnande effekt blir beorendeframkallande om man ständigt är stressad och lugnar ner sig med socker, salt, fett.

Läs tips om hur viktigt det är att jobba med målsättning för att till exempel gå ner i vikt.

Därför leder stress till mer kroppsfett

När körtlarna utsöndrar kortisol så saktar produktionen av det muskelbyggande hormonet ner. Om processen pågår under en längre period så tappar du muskelmassa vilket i sin tur leder till sämre fettförbränning. Detta är något som sker naturligt med åldrandet, men stress påskyndar processen.

Lösningen till att inte gå ner i vikt?

Sluta stressa. Och om du inte mäktar med det på grund av yttre omständigheter (såväl 2000-talets psykologer som antikens filosofer hävdar dock med bestämdhet att det är inte problemet i sig som orsakar stress, utan din förhållning till problemet) så skippa i alla fall socker, salt, fett som ”lugnande medel”. De hjälper bara för stunden och gör ditt problem större i slutändan.

Ta det lugnt…ta en Toy. En sockerfri sådan.