bulka

Bulka rätt

bulkaLagom till hösten brukar många börja bulka för att lägga på sig så mycket muskelmassa det bara går. Bulka innebär att man ständigt har ett energiöverskott så att kroppen inte hinner bryta ner muskelmassa. Genom att stoppa i sig mer mat än vad man gör av med kan kroppen fokusera på att bygga upp musklerna vid fysisk ansträngning.  Vilket ofta leder till att man både ökar i vikt och muskelmassa fort.

Hur bulkar man på bästa sätt?

Det är många som tror det är okej att äta hur mycket skräp som helst bara för att ligga på ett energiöverskott. I regel är det sant men istället för att proppa sig full av godis och chips borde du addera en större mängd kolhydrater till dina måltider. Pasta, ris och potatis är råvaror som innehåller stora mängder av detta.

Ta hjälp av kosttillskott

 

  • Gainer: Det finns en rad kosttillskott som kan göra din bulk mycket enklare. Det bästa kosttillskottet för viktökning är enligt mig en gainer. En gainer innehåller stora mängder kolhydrater och proteiner. Det finns vissa extrema gainers som innehåller över 1000 kalorier per portion och är till för dig som vill gå upp i vikt riktigt snabbt. Den bästa extrema gainern är Serious Mass som Optimum Nutrition skapat. Vill du däremot ha en mer neutral Gainer så är vårt bästa tips Core Gainer från Svenskt Kosttillskott. Det är den mest prisvärda gainern på marknaden idag.
  • Kreatin: Kreatin monohydrat är också något du borde addera till din bulk. Kreatin finns naturligt i kött men genom att använda smarta kosttillskott så får du i dig mycket större mängder och kan på så sätt tillgodogöra alla dess prestationshöjande effekter. Det är heller inte ovanligt att man tillfälligt går upp ett par kilon när man regelbundet använder kreatin monohydrat. Detta eftersom att kreatinet binder mer vätska till dina muskler. Kreatin är dessutom väldigt billigt och kan göra stora skillnader för din träning, pröva gärna Core Creatine som endast kostar 99kr och innehåller 100 portioner.
  • Pre Workout: Att använda en PWO under bulken borde vara en självklarhet eftersom målet med din bulk är att lägga på sig mer muskelmassa. Genom att dosera din PWO innan träning kommer du prestera betydligt bättre och känna ett mentalt fokus som man inte gör utan. Det är dock viktigt att du väljer en säker och beprövad PWO då det finns några på marknaden som är lite tveksamma. Raw Rampage är en säker PWO och produktrecensionerna är många. Om du letar efter fler alternativ kan du kolla in denna lista: http://pwo.se/basta-pwo/

Det finns dessutom färdiga paket som är perfekta att köpa under en bulk. Spana gärna in ett av dessa här.

Bra typer av mat för din bulk

Att äta rätt under bulken är A-O.  Och utan rätt kost så kommer du inte få någon muskelökning, oavsett hur mycket du tränar och kämpar. Var därför noga med att alltid äta en stor mängd kolhydrater till varje måltid.
Exempel på kolhydratrika råvaror:

  • Pasta
  • Potatis
  • Ris
  • Bröd

Protein är en annan viktig del om du ska öka i muskelmassa. Ät därför alltid någon form av kött till dina måltider. Fågel, biff, fläsk eller fisk. Ägg är också något du kan skämma bort dig med. För veganer och vegetarianer blir det lite svårare, här kan man köpa vegetabiliska proteinpulver, som te.x. hampaprotein.

Fett är en annan viktig del av bra kost. Om du äter en fettsnål måltid kan det vara smart att addera en tesked olivolja till salladen eller att alltid äta en avokado.

Summering:

Genom att äta rätt och träna mycket kan du på ett snabbt sätt öka i vikt och muskelmassa fort. Adderar man även bra kosttillskott så når man sina mål fortare.